sobota, 23 lipca 2011

227. Francja

Victor Hugo mawiał: „Wszystko, co istnieje w dowolnym miejscu na ziemi, istnieje też w Paryżu.” 
Ten Paryż dostałam prywatnie od Pawła (pawzir) - kartka jest idealna. Nie dość, że single, to jeszcze z wieżą.
Przyznaję - nigdy nie byłam w Paryżu, ale to miasto mnie pociąga. I mam nadzieję, że nigdy nie doświadczę syndromu paryskiego. Motyw Paryża pojawia się w setkach filmów m.in. "Zakochany Paryż", "Francuski pocałunek", "Kod da Vinci", "Paryż, Teksas", "Amelia", "Pachnidło", "13 Dzielnica", "Ratatuj", "Moulin Rouge!", "Vidocq", przez co turyści przyjeżdżający do tego miasta inaczej sobie 'wyobrażają' otoczenie. Zderzenie z rzeczywistością czasami może wywołać niechęć. Ale Paryż to Paryż...
 O samej wieży mówi się "Tryumf kultury przemysłowej, mistrzostwo nowej architektury stali, symbol odrodzonej Francji".„Żelazna dama” stoi w zachodniej części centrum miasta, nad Sekwaną, na północno-zachodnim krańcu Pola Marsowego.
Wieżę zbudowano specjalnie na paryską Wystawę Światową w 1889 roku. Miała zademonstrować poziom wiedzy inżynierskiej i możliwości techniczne epoki, być symbolem ówczesnej potęgi gospodarczej i naukowo-technicznej Francji. Po 20 latach budowla miała być rozebrana. Budowa rozpoczęła się w 1887 roku, a zakończyła dwa lata później - 31 marca 1889. Zużyto ponad 7000 ton stali, 2.5 mln nitów, przy jej budowie pracowało 300 robotników, 1 stracił życie. Ten symbol Paryża od początku przyciągnął do siebie ok. 230 mln ludzi. Z ciekawostek - podczas silnego wiatru konstrukcja może przechylać się na boki nawet do 7cm, natomiast podczas upałów wysokość wieży zwiększa się od kilku do 18 cm. Średnio co 7 lat konserwatorzy na nowo malują wieżę zużywając ponad 50 ton ciemno-brązowej farby. Do tej pory taki zabieg miał miejsce 17 razy. Ponadto na całym świecie stworzono kilkanaście imitacji wieży m.in. w Las Vegas (165m) i w Pradze (60m). Od początku swojego istnienia wysokość wieży Eiffla powiększała się kilkakrotnie za sprawą montowania coraz wyższych anten - łącznie o 12m. Fundamenty konstrukcji sięgają od 8 do 14m w głąb podłoża.
 Ach.. "Zakochać się w Paryżu i umrzeć..."

6 komentarze:

Pasażerka pisze...

świetne ujęcie! kartka godna pozazdroszczenia!

Beata pisze...

Pasażerka ma 100% racji:) Jest naprawdę świeeetna!

Petitek79 pisze...

Ta właśnie kartka jest wśród moich ulubionych. Może kiedyś i ja się doczekam tego ujęcia.

Anonimowy pisze...

Wiadomo, że Wieża Eiffela to główny element większości kartek, ozdób, pamiątek i sądzę, że Paryżanie pewnie mają tego czasem powyżej uszu, ale... JAK BYM CHCIAŁA TAKĄ KARTKĘ! :D

Patti pisze...

Świetne ujęcie, bardzo mi się podoba :)

Elvea pisze...

Byłam w Paryżu kilka lat temu, w wieku 14 lat - wtedy syndrom paryski mnie nie dopadł :) Ale w przyszłym roku planuję wyjazd do Paryża już jako dorosła osoba i chcę odkryć Paryż na nowo - spacery po Polach Elizejskich, naleśniki w kawiarniach i piknik niedaleko słynnej Wieży :) Ale to na razie plany :) Kartka świetna, mam takich pełno - ale jeszcze nigdy od nikogo nie dostałam takiej...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...