piątek, 22 października 2010

154. Polska, Kutno

Pocztówkę dostałam od.... tak, tak, Petitka! (Zbyszku, zrobię Ci zaraz osobną rubrykę!)
Nasz Zbyszek z Kutnem jest związany.
Miasto jest dość ciekawe, ale ja nie jestem ekspertem. Natomiast chciałabym napisać coś innego. Kartka wysłana ze względu na... Kościół pod wezwaniem św. Wawrzyńca. Pierwsza wzmianka o parafii pw. św. Wawrzyńca Męczennika pochodzi z 1301 i wspomina o Michale rektorze czyli proboszczu kościoła w Kutnie. Jest to rok oficjalnie przyjęty przez władze kościelne, choć wiadomo, że musiał istnieć dużo wcześniej. Pierwsza, drewniana świątynia powstała zapewne w XIII wieku w czasie trwania akcji zakładania małych parafii wiejskich. Był to mały kościół w stylu zbliżonym do gotyku. Przetrwał do 1483, kiedy to spłonął. Nowy kościół ufundował Mikołaj z Kutna w 1484. Była to gotycka świątynia jednonawowa, z wyodrębnionym prezbiterium, posiadająca od zachodu wieżę mieszczącą kruchtę. Do nawy przylegała kaplica św. Anny. W 1883 ze względu na wysoki stopień zniszczenia, gmach postanowiono rozebrać. Budowę nowego, obecnego kościoła zakończono w 1886. Architektem był Konstanty Wojciechowski. Kościół bazylikowy, neogotycki, orientowany, posiada dwie wieże z umieszczonym na szczycie jednej z nich zegarem. W zewnętrznej ścianie prezbiterium znajduje się renesansowe epitafium plebana kościoła kutnowskiego Stanisława Suchodolskiego zmarłego w 1536 przeniesione ze starej budowli. Wewnątrz zaś, wśród innych dzieł sztuki, znajdują się organy powstałe jeszcze w XIX w [>>>]

2 komentarze:

Petitek79 pisze...

Normalnie lepiej niż przewodnik:) Odwiedziłem kilka razy ten kościół, ale całej historii jeszcze nigdy nie czytałem.

Karo pisze...

Postarałam się ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...